sanjeshserv1 sanjeshserv1 .

sanjeshserv1

تحصیل درترکیه

سالانه بسیاری از دانشجویان از سراسر جهان کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب می­کنند، دانشجویان و دانش ­آموزان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به دلیل روابط بسیار خوبی که کشور ترکیه با اروپا دارد، دانشجویان ترجیح می­دهند تحصیل در ترکیه را به عنوان سکوی پرتاب به سمت اروپا و آمریکا انتخاب کنند. تحصیل در ترکیه به هر دو زبان ترکی و انگلیسی امکان پذیر است و به دلیل کیفیت بالای سطح آموزش دانشگاه های کشور ترکیه و هزینه های نسبتا پایین، یکی از اولین گزینه هایی است که دانشجویان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی به آن فکر می­کنند. در این مقاله ما سعی داریم به طور کامل به مسئله تحصیل در ترکیه در همه ابعاد بپردازیم

مزایای تحصیل در ترکیه
ترکیه در طول تاریخ به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی، همیشه با کشورهای مختلف دنیا در تعامل بوده و پلی بین آسیا و اروپا به حساب می آید. شرایط جغرافیایی مناسب همراه با رتبه علمی قابل قبول باعث شده دانشجویان، این کشور را به عنوان یک مسیری برای پیشرفت علمی و سکوی پرتاپ به دانشگاه های عالی در نظر بگیرند

هر سال به تعداد دانشجویانی که برای تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت می­کنند افروزه می­شود اما دلیل اصلی این انتخاب چیست؟

طبق رتبه بندی های جهانی، دانشگاه های ترکیه در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و از نظر دسترسی به آموزش و کیفیت سطح آموزش می­توان گفت کشور ترکیه در این زمینه عملکرد قابل توجهی داشته است. بیش از 200 دانشگاه در کشور ترکیه قرار دارد که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند. با توجه به تعداد بالای دانشگاه های ترکیه می­توان گفت در هر شهر ترکیه یک دانشگاه وجود دارد.
جمعیت جوان و شاد کشور ترکیه نیز این امر را ثابت می­کند که زندگی دانشجویی در ترکیه از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار است. دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه بر این موضوع تاکید دارند که سیستم آموزش عالی باید تمام تلاش خود را بکند تا با ارائه آموزش در سطح بسیار بالا سطح کیفی زندگی جامعه و استاندارد های آن را ارتقا دهد.
مردم ترکیه و ایران به دلیل گذشته تاریخی مشترکی که با هم داشتند از نظر فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیکند و دانشجویان ایرانی در ترکیه احساس غربت نمی­کنند. از طرفی مردم ترکیه بسیار به مهمانوازی شهرت دارند و زندگی در میان آن ها بسیار لذت بخش است. از نظر آب و هوا کشور ترکیه وضعیت مطلوبی دارد و این امر می­تواند نسبت به کانادا و روسیه که آب و هوای سردی دارند یک مزیت محسوب شود.
اعتبار مدارک دانشگاه های کشور ترکیه در وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران تایید شده است و از آن جایی که میتوان بدون کنکور در برخی دانشگاه های ترکیه تحصیل کرد همواره تحصیل در ترکیه یکی از انتخاب های دانشجویان ایرانی می باشد.
گفته می­شود که بیش از ۸ میلیون دانشجو در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه مشغول به تحصیل هستند که این تعداد بیشترین تعداد دانشجویی است که در یک کشور اروپایی تحصیل می کنند. فرهنگ نزدیک به فرهنگ ایران، مناظر طبیعی بسیار زیبا، تاریخ کهن و معماری منحصر به فرد و همچنین اروپایی و آسیایی بودن کشور ترکیه، همه و همه دست به دست هم داده اند که این کشور یکی از اولین انتخاب های دانشجویان باشد.
با یک مقایسه ساده می توان دریافت هزینه های زندگی و تحصیل در کشور ترکیه نیز بسیار مقرون به صرفه تر از کشور ایران است. هزینه حمل و نقل و اسکان و تغذیه
برای دانشجویان ایرانی با وجود تخفیف‌های ویژه ای که دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند نسبت به سایر افراد ارزان‌تر تمام می‌شود. تحصیل در دانشگاه های دولتی یا خصوصی ترکیه در این هزینه ها تاثیرگذار است، قطعا اگر در دانشگاه های دولتی پذیرفته شوید شهریه کمتری می­پردازید. دانشگاه‌های دولتی بسیار ارزان‌تر از دانشگاه های خصوصی در ترکیه هستند.
برای مثال برای دریافت مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد از یک دانشگاه دولتی باید مبلغی بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار هزینه کنید در حالی که هزینه گرفتن این مدرک از یک دانشگاه خصوصی تا ۲۰۰۰۰ دلار افزایش پیدا می­کند از این رو دانشجویان ایرانی تلاش می­کنند تا در دانشگاه های دولتی ترکیه پذیرفته شوند زیرا از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. در ادامه شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه را برای شما توضیح خواهیم داد.

شرایط تحصیل در ترکیه
 ترکیه هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی است که برای تحصیل به ترکیه سفر می کنند و اکثر این تعداد افرادی هستند که از ایران به این کشور می‌آیند در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی مشغول به تحصیل می­‌شوند.

تحصیل در ترکیه از مقطع ابتدایی آغاز می‌­شود و تا دکتری و پسادکتری ادامه دارد. کودکان در ترکیه 4 سال در مقطع ابتدایی، 4 سال در مقطع راهنمایی و 4 سال در مقطع دبیرستان تحصیل می‌­کنند و پس از آن وارد دانشگاه می­‌شوند و در مقطع کارشناسی به تحصیل می­‌پردازند.

شما می‌­توانید در دبیرستان ها و مدارس ترکیه تحصیل خود را آغاز کنید. اکثر خانواده های ایرانی دوست دارند در ابتدای مسیر زندگی درکنار فرزندان خود باشند به همین دلیل اکثر دانشجویان ایرانی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای تحصیل در ترکیه اقدام می‌کنند. برای ورود به دانشگاه های ترکیه حداقل مدرک دیپلم مورد نیاز است.

تحصیل در دوره کارشناسی در کشور ترکیه ۴ سال به طول می­انجامد در حالی‌که دوره‌های کارشناسی ارشد طی ۲ سال به اتمام می‌رسند. الزامات تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری متفاوت‌تر از سایر مقاطع است. دریافت مدرک در دوره‌های دکترا حداقل ۴ سال زمان می‌برد. در این ۴ سال دانشجویان دوره‌ها و آزمون هایی را می­‌گذارنند تا صلاحیت دفاع از تز دکتری را کسب کنند

برای پذیرش دانشجو در هر مقطع تحصیلی در کشور ترکیه یک شرایط سنی در نظر گرفته شده است. دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید زیر 21 سال سن داشته 

باشند، این شرایط برای مقطع کارشناسی ارشد تا 31 سال و برای مقطع دکتری تا 45 سال است.

در نظام آموزشی کشور ترکیه آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در فصل پاییز می‌باشد همچینین به مانند ایران دروس به صورت ترمی ارائه می‌شود که شامل ترم های تابستان پاییز و بهار می‌­باشد.

از  دیگر شباهتهای نظام آموزشی ترکیه به نظام آموزشی ایران می­توان به شرایط ورود به دانشگاه اشاره کرد که حداقل مدرک مورد نیاز جهت ورود به دوره کارشناسی دارا بودن مدرک دیپلم و شرکت در آزمون جامع ورودی می‌باشد. همچنین در دانشگاه‌های ترکیه به مانند مدارس این کشور زبان آموزش بسته به نوع دانشگاه و رشته مختلف است که شامل زبان‌های ترکی، آلمانی، فرانسوی، و انگلیسی می‌شود. اما در نظام آموزشی ترکیه در جهت حفظ و گسترش زبان و تعامل با سایر دانشجویان برای افرادی که به زبان ترکی مسلط نیستند به صورت کاملا رایگان دوره های آموزش زبان ترکی در نظر گرفته‌اند .

بیشتر دانشگاه های ترکیه خدمات خوابگاه را ارائه نمی­دهند، اما به تمام دانشجویان بیمه خدمات درمانی ارائه می کنند بنابراین تمام هزینه های بهداشتی و درمانی آنها رایگان است و نیازی نیست که هزینه ای بابت درمان پرداخت کنند. همچنین هزینه های حمل و نقل عمومی نیز برای دانشجویان بین المللی 50 درصد تخفیف دارد.

تحصیل در ترکیه مقطع دبیرستان
تحصیل در مدارس متوسطه کشور ترکیه حداقل 4 سال طول می‌کشد و در این کشور دبیرستان آناتولی و دبیرستان دولتی دو نوع مرکز آموزشی مقطع دبیرستان ترکیه می‌باشد که  در مدارس آناتولی تمرکز بر آموزش زبان‌های خارجی و آموزشهای ویژه می‌باشد اما در  دبیرستان های دولتی تمرکز بر ارائه دروس استاندارد و رسمی کشور میباشد که دانشجویان در ازمون جامع سراسری ترکیه شرکت کنند که شباهت زیادی به ازمون کنکور ایران دارد.

زبان تدریس در مدارس کشور ترکیه ترکی است ولی در موارد استثنایی مانند مجتمع آموزشی فجر ایرانیان و مدرسه آنکارا زبان تدریس فارسی می‌باشد و شرایط مختص افرادی است که سالیان متمادی در این کشور زندگی کرده اند و قصد بازگشت به ایران را دارند و افرادی شاغلی که تحت حمایت آموزش و پرورش این کشور می‌‌باشند. لازم به ذکر است که در مدارس بین المللی کشور ترکیه آموزش به زبان بین المللی (انگلیسی ) می‌باشد .

در مدارس استاندارد یا دولتی کشور ترکیه میانگین هزینه تحصیل از 500 دلار تا 1000 دلار می‌باشد که متاسفانه شامل امکانات مدارس شبانه روزی که شامل خوابگاه و وعده 

های غذایی نمی­شود بر این اساس دانش آموزان بخصوص دانش آموزان خارجی مدارس بین المللی را برمی‌گزینند تا با پرداخت 1500 دلار الی 3000 دلار بعلاوه 100 الی 200 دلار که هزینه بررسی مدارک و درخواست آنهاست از امکانات رفاهی این مدارس استفاده نمایند.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی
تحصیل در ترکیه و بهره مندی از یکی از بهترین سیستم های آموزش عالی دلیل کافی برای بسیاری از دانشجویان بین المللی است که در مقطع کارشناسی به ترکیه مهاجرت کنند. دوره کارشناسی تقریباً در هر دانشگاهی در ترکیه تدریس می شود و تکمیل  دوره حدودا چهار سال طول می کشد. شانس دریافت کمک هزینه تحصیلی در این مقطع کم تر از مقطع کارشناسی ارشد است اما می توان بورسیه های دانشگاه را که برای دانش جویان بین المللی در نظر گرفته شده است دریافت کرد.

مهارت در زبان ترکی استانبولی شانس پذیرش شما را در مقطع کارشناسی بالا می‌­برد. هرچند که می­توانید بدون مدرک زبان هم از برخی دانشگاه ها پذیرش مشروط بگیرید و در دوره های رایگان زبان ترکی که در دانشگاه برگزار می شوند شرکت کنید.

دانشگاه های ترکیه نیز مانند دانشگاه های ایران آزمون ورودی دارند با این تفاوت که برای ورود به هر دانشگاه ترکیه، باید آزمون ورودی آن دانشگاه را نیز بدهید، اما برخی از دانشگاه ها به آزمون ورودی دانشگاه های دیگر بسنده می کنند و آزمون جداگانه ای ندارند. برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه به معدل دیپلم دبیرستان ایران یا نتایج کنکور در ایران نیز اکتفا می کنند.

برای تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای تحصیل بین دانشگاه دولتی یا دانشگاه خصوصی تصمیم بگیرید بنابراین اگر می خواهید در دانشگاه ترکیه تحصیل کنید، باید شرایط ورود به هر دانشگاه را بدانید:

اگر دانشگاهی را انتخاب کنید که به زبان ترکی دروس را ارائه دهد، باید در آزمون YOS شرکت کنید. به طور مشابه، اگر زبان آموزش انگلیسی باشد، باید آزمون SAT را بدهید.

اما اگر می خواهید در یک دانشگاه خصوصی در ترکیه تحصیل کنید، در بسیاری از موارد نیازی به شرکت در آزمون های ورودی ندارید، اما هر دانشگاه شرایط ورود خود را دارد، به عنوان مثال، دانشگاه های خصوصی که دوره هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی ارائه می دهند، شرط معدل دارند و فقط دانش آموزانی را معدل بالای 15 دارند قبول می کنند.

بنابراین قبل از تصمیم برای تحصیل در هر دانشگاه، وبسایت دانشگاه و شرایط ورود آن را چک کنید.

آزمون YOS
انتخاب دانشجویان در موسسات آموزش عالی ترکیه توسط شرکت OSYM در ​​این کشور صورت می گیرد و دانشجوبان خارجی باید در آزمون YÖS که هر ساله توسط این سازمان برگزار می شود، شرکت کنند و سپس با کسب رتبه قبولی کافی می توانند برای ثبت نام و ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه اقدام کنند. اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه امتحانات یوس را به صورت اختصاصی برگزار می کنند. بدین صورت که آزمون توسط خود دانشگاه طراحی می شود. دانشگاههای ترکیه این آزمون را یکبار در سال برگزار می کنند.

سوالات آزمون یوس به زبان انگلیسی یا سایر زبانها علاوه بر ترکی استانبولی انتخاب می شوند. سوالات آزمون یوس به صورت تستی هستند و هر سوال 5 گزینه دارد. و دانشگاهها به طور کلی نمره منفی برای پاسخ اشتباه می دهند، اما برخی از دانشگاهها نمی دهند.

نسبت نمره منفی در آزمون یوس 4 به 1 است. یعنی هر 4 پاسخ غلط یک پاسخ درست را از بین می برد آزمون یوس از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. بخش های این آزمون به هوش، ریاضیات و هندسه تقسیم شده اند. بنابراین می توان گفت آزمون یوس مهمترین آزمون ورودی دانشگاههای دولتی و خصوصی ترکیه است.

آزمون SAT
آزمون استعداد تحصیلی SAT یک آزمون دانشگاهی که در سال آخر دوران دبیرستان از دانش آموزان گرفته می‌شود تا قدرت تحلیل آنها سنجیده شود. این آزمون توسط موسسه کالج برد (College Board) طراحی شده و شامل دو بخش دو آزمون جدا استدلالی و موضوعی می باشد. اکثر دانشگاه های دنیا نتایج این آزمون را برای ورود به دانشگاه قبول دارند. این آزمون سالانه 7 بار در کشور آمریکا و چندین بار در کشورهای دیگر برگزار می شود. سوال های این آزمون به صورت 4 گزینه ای بوده و محدودیت سنی ندارد و لازم به ذکر است که دو آزمون را در یک روز نمی توانید بدهید و باید در روزهای متفاوت آزمون داد.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد
اگر در ایران مقطع کارشناسی را گذرانده اید و قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید مقطع کارشناسی ارشد بهترین گزینه برای شماست. برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارید. اما شرایط ورود به این رشته ها رقابتی تر است. دانشگاه های کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مختلف به زبان انگلیسی و ترکی دانشجو می پذیرند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه با توجه به زبان تدریس متفاوت است. تحصیل به زبان ترکی معمولا هزینه ای بین 500 تا 1000 دلار در سال را شامل می شود و هزینه 

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد بین 1500 تا 3500 دلار است. اما نگران هزینه های دانشگاه تان نباشید زیرا دانشجویان بین المللی حدود 20 ساعت در هفته اجازه کار پاره وقت دارند. همچنین می­توانید با در دست داشتن یک رزومه عالی برای کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه نیز اقدام کنید.

شانس دریافت فاند و بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد بالاتر از مقطع کارشناسی است و معمولا این مبالغ برای دانشجویان برتر در نظر گرفته شده است. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ممکن است بین ۱ تا ۲ سال بسته به رشته شما طول بکشد

برای ورود به دانشگاه  های کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد معمولا به مدارک زیر نیاز است:

پاسپورت
مدرک زبان (برای برخی دانشگاه ها الزامی نیست)
مدرک GRE یا GMAT در صورت نیاز
توصیه نامه
اصل و ترجمه ریزنمرات دوره کارشناسی
اصل و ترجمه مدرک کارشناسی
اصل و ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
اصل و ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
رزومه
انگیزه نامه
عکس
تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری
تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری بسیار رقابتی هستند. این موضوع در خصوص کشور ترکیه نیز صدق می کند. برای تحصیل در مقطع دکتری دانشجو می بایست قبل از درخواست پذیرش، دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را گذرانده باشد. طول مدت تحصیل در مقطع دکتری به رشته شما بستگی دارد و متفاوت است، اما تکمیل آن بین سه تا پنج سال طول می کشد. دانشگاه های کشور ترکیه به متقاضیانی که نمرات بالایی دارند پذیرش می دهند.

هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری حدود با کمک هزینه ای که دانشگاه پرداخت می کند رایگان می باشد. در این مقطع دانشجویان می بایست پیش از تحصیل با اساتید مرتبط با رشته خود مکاتبه کنند و به اصطلاح یک سوپروایزر پیدا کنند تا بتوانند در تیم تحقیقاتی استاد کار کنند و حقوق دریافت کنند.

برای ورود به دانشگاه  های کشور ترکیه در مقطع دکتری معمولا به مدارک زیر نیاز است:

پاسپورت
مدرک زبان (برای برخی دانشگاه ها الزامی نیست)
توصیه نامه
مدرک GRE یا GMAT
اصل و ترجمه ریزنمرات دوره کارشناسی ارشد
اصل و ترجمه مدرک کارشناسی ارشد
اصل و ترجمه ریزنمرات دوره کارشناسی
اصل و ترجمه مدرک کارشناسی
اصل و ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
اصل و ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
رزومه
انگیزه نامه
عکس
اخذ ویزا تحصیلی ترکیه
همانطور که می­انید برای ورود به خاک ترکیه نیاز به ویزا ندارید و می­توانید 90 روز در ترکیه اقامت داشته باشید اما برای اقامت بیش از این دوره باید درخواست ویزا تحصیلی یا کاری بدهید. معمولا دو راه برای اخذ ویزا اتحصیلی وجود دارد:

اولین راه تحصیل در ترکیه و اخذ اقامت تحصیلی است.به این ترتیب شما با اقامت 90 روزه گردشگری با پاسپورت ایرانی وارد ترکیه می شوید. در این دوره، در صورت لزوم دانشگاه، آزمون ورودی را می دهید و در دانشگاه مورد نظر ثبت نام می کنید، سپس با اتمام ثبت نام دانشگاه، یک کارت دانشجویی می گیرید که از طریق آن می­توانید برای اخذ ویزا تحصیلی در ترکیه اقدام کنید.

راه دوم که بیشتر مردم نیز این راه را انتخاب می­کنند کمی آسان تر است، بدین ترتیب شما ثبت نام خود را به یکی از کارگزاران شاغل در این زمینه در ترکیه یا ایران واگذار می­کنید و در مدت کوتاهی یک کارت دانشجویی به آدرس شما ارسال می شود و سپس با این کارت می­توانید به سفارت ترکیه در کشور خودتان مراجعه کنید و ویزا تحصیلی تان را دریافت ­کنید.

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به سفارت ترکیه
گذرنامه با حداقل یک سال اعتبار
کپی پاسپورت در کاغذ A4
عکس پرسنلی
نامه پذیرش از دانشگاه
فیش واریز شهریه
پرینت فرم تکمیل شده تقاضای ویزای دانشجویی
بیمه درمانی
بلیط
تمکن مالی
هزینه بررسی ویزا
گواهی سلامت پزشکی
گواهی عدم سوء پیشینه
هزینه های تحصیل در ترکیه
دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه این شانس را دارند که تحصیلات خود را در کشوری با غنی ترین و پیچیده ترین تاریخ ادامه دهند. اگر به دنبال کشوری زیبا با آب و هوای مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری یا کارشناسی هستید ، هیچ کشوری جذاب تر از کشور ترکیه پیدا نمی کنید.

در طول هفته دوره های خود را بگذرانید، و سپس یک سفر آخر هفته به به دیدنی ترین شهر های کشور ترکیه سفر کنید و از تعطیلات خود لذت ببرید. اما قبل از این که سوار هواپیما، قطار یا اتومبیل شوید و برای تحصیل به کشور ترکیه سفر کنید، به یاد داشته باشید که برخی از جوانب از جمله شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در ترکیه را نیز بررسی کنید.

هزینه های زندگی در ترکیه بسته به سبک زندگی دانشجویان متفاوت می باشد اما در یک براورد کلی حدود 400 تا 500 دلار هزینه های عمومی برای یک دانشجو همراه با 100 دلار برای متاب و موارد دیگر می باشد.

اکثر دانشجویان بین المللی برای پرداخت شهریه دوره های تحصیلی خود در کشور ترکیه ترجیح می­دهند در کنار تحصیل خود به کار پاره وقت مشغول باشند تا بتوانند بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند و همچنین تجربه کار در یک محیط بین المللی را نیز تجربه کنند قوانین مربوط به کار هنگام تحصیل در ترکیه سختگیرانه نیست. در اینجا لیستی از دانشگاه های کشور ترکیه را برای شما فراهم آوردیم.

لیستی از برخی دانشگاه های کشور ترکیه
دانشگاه چانکایا
دانشگاه کوچ
دانشگاه حاجت تپه
دانشگاه سبانچی
دانشگاه بیلکنت
دانشگاه بوگازیچی
دانشگاه اوزیگین
دانشگاه فنی استانبول
دانشگاه استانبول
دانشگاه آبانت ایزت بایسال
دانشگاه آکدنیز
دانشگاه آنکارا
دانشگاه آتاتورک
دانشگاه آتیلیم
دانشگاه باسکنت
دانشگاه بزمیالم وکیف
دانشگاه چوکوروا
دانشگاه دوکوز ایلول
دانشگاه ارسیس
دانشگاه اسکی شهیر عثمانگازی
دانشگاه غازی
دانشگاه فناوری گبزه
موسسه فناوری ازمیر
دانشگاه مرمره
دانشگاه غازیان تپه
دانشگاه مرسین
دانشگاه فنی ییلدیز
بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه
برخی دانشجویان ترجیح می‌دهند که از دانشگاه‌های ترکیه، بورسیه‌ی تحصیلی دریافت کنند. برای این قبیل دانشجویان گزینه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال می‌توان به بورسیه‌های تحصیلی ارائه شده توسط جمهوری ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی استانی، بورسیه‌های ارائه شده توسط موسسات و سازمان‌های ملی و بین‌المللی و بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌ها اشاره کرد. فرصت‌ها و مبالغ ارائه شده توسط موسسات مختلفی که بورسیه اهدا می‌کنند نیز متفاوت است. برخی از این موسسات هزینه‌ی حمل و نقل از کشور شما به ترکیه را نیز پوشش می‌دهند. میزان بورسیه‌های ماهانه نیز با توجه به سطح تحصیلات دانشجویان بین‌المللی متفاوت است.

بورسیه‌های ترکیه علاوه بر ارائه حمایت مالی، به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا در برنامه‌ی مورد نظر خود در دانشگاه ثبت نام کند. در واقع  هدف از بورسیه‌های ترکیه این است که اطمینان حاصل شود که دانشجویان در طول مدت اقامت خود در ترکیه و همچنین تحصیلات دانشگاهی از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بهره‌مند می‌شوند. این بورسیه‌ها همچنین نیازهای دانشجویان مانند مسکن و بیمه درمانی را در طول دوره آموزشی پوشش می‌دهد.

برخی از ویژگی‌های کلیدی بورسیه‌های تحصیلی دولت ترکیه در زیر ذکر شده است:

نیازی به پرداخت هزینه‌ی اسکان نیست. محل اقامت دانشجویان بین‌المللی در ترکیه به بهترین شکل تحت پوشش بودجه‌ی بورسیه قرار می‌گیرد. دانشجویان در خوابگاه‌های دانشگاه‌های مربوطه زندگی می‌کنند و برای آن نیازی نیست که هزینه‌ای پرداخت کنند. اگر دانشجو نمی‌خواهد در اتاق خوابگاه خود زندگی کند، اجازه دارد در هر یک از مکان‌های مورد نظر خود ساکن شود، اما در این صورت، باید هزینه‌‌ی آن را با بودجه‌ای که دریافت کرده، پرداخت کند.
شهریه‌ی رایگان: تمرکز اصلی بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه این است که دانشجویان با تمام پتانسیل خود و بدون فکر کردن به بار مالی تحصیل کنند. بنابراین، دانشجویان نیازی به پرداخت شهریه ندارند. آموزش برای آن‌ها کاملا رایگان است.
هزینه‌های سلامت: دانشجویان هزینه‌های بهداشتی خود را تحت پوشش بیمه سلامت عمومی دریافت می‌کنند. اگر دانشجوی بورسیه‌ی تحصیلی در ترکیه باشید همه چیز توسط بیمه‌ی سلامت عمومی انجام خواهد شد.
هزینه‌های سفر: بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه همچنین هزینه‌های سفر دانشجویان بین‌المللی را تامین می‌کند. دانشجویان در طول تحصیل دو بلیط رایگان دریافت خواهند کرد. یکی برای ورود به کشور و دیگری برای خروج از کشور پس از اتمام تحصیل. در صورتی که دانشجویان به تنهایی بلیط خود را خریداری کنند، کل مبلغ به آن‌ها پس داده می‌شود.
شما با کمی جستجو در اینترنت و وبسایت دانشگاه موردنظرتان می‌توانید بورسیه‌ی تحصیلی خوبی پیدا کنید. گرچه ما در ادامه، برخی از بورسیه‌های تحصیلی مناسب را برای دانشجویان بین‌المللی ذکر خواهیم کرد.
بورسیه‌ی تحصیلی CoHE برای دانشجویان بین‌المللی
این بورسیه، برای دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از کشورهایی است که پروتکل‌هایی را با شورای آموزش عالی امضا می‌کنند. اگر دانشجویانی که در برنامه‌های آموزش عالی ترکیه پذیرش می‌شوند گواهی مهارت ترکی نداشته باشند، یک سال آمادگی زبان به دانشجویان ارائه می‌شود.

بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و دوره‌های آموزشی کوتاه:

بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه برای رشته‌ی کارشناسی
کمک هزینه ماهیانه 700 لیر
هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه ترکیه
دوره‌ی رایگان زبان ترکی به مدت یکسال
بیمه‌ی درمانی در ترکیه
اسکان در خوابگاه دانشگاه ترکیه
دانشگاه و انتخاب رشته
بلیط پرواز یک بار رفت و برگشت برای دانشجویی که برنده‌ی بورسیه‌ی دانشگاه‌های ترکیه می‌شود.
پوشش بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه برای تحصیلات تکمیلی
کمک هزینه ماهانه – برای کارشناسی ارشد 950 لیر در ماه و برای دکترا 1400 لیر در ماه
شهریه‌ی شما در دانشگاه ترکیه رایگان خواهد بود
دوره‌ی زبان ترکی به مدت یکسال
بیمه‌ی درمانی در ترکیه
اسکان در خوابگاه دانشگاه ترکیه
دانشگاه و انتخاب رشته
برنده‌ی بورسیه ترکیه یک بلیط پرواز رفت و برگشت به ایران را نیز دریافت می‌کند.
پوشش بورسیه تحصیلی ترکیه برای دوره های کوتاه مدت:
برنامه بورسیه تحقیقاتی ترکیه (3 تا 10 ماه)
برنامه بورسیه‌ی تحقیقاتی ترکیه شامل 3000 لیر کمک هزینه ماهانه خواهد بود. اما این بورسیه‌ی تحصیلی شامل محل اقامت و سایر امکانات نمی‌شود.

بورسیه‌ی موفقیت (1 ساله)
کمک هزینه ماهانه – برای مقطع کارشناسی، 440 لیر در ماه است. برای کارشناسی ارشد، 595 لیر و برای دکترا، 885 لیر در ماه است. این بورسیه علاوه بر این شامل اسکان و سایر مزایا می‌شود.

برنامه‌های فرهنگ و زبان ترکی
کمک هزینه زندگی ماهانه برای کارشناسی ارشد 2000 لیر است.
امکان اسکان در خوابگاه دانشجویی
دوره آموزشی زبان ترکی
برنده‌ی بورسیه یک بار بلیط رفت و برگشت را نیز دریافت می‌کند.
این بورسیه‌ی تحصیلی شامل بیمه‌ی درمانی نمی‌شود.

بهترین شهرهای دانشجویی ترکیه
ترکیه دارای 81 شهر با 201 دانشگاه است. هزاران دانشجو سالانه تصمیم می‌گیرند که تحصیلات دانشگاهی خود را در یکی از شهرهای ترکیه آغاز کنند. اما ما بهترین شهرهای دانشجویی ترکیه را برای شما فهرست کرده‌ایم. این شهرها با استانداردهای آموزشی بالا و دانشگاه‌های شناخته شده، فرصت‌های خوبی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند.

استانبول – معروف‌ترین شهر دانشجویی
استانبول، شهر معروفی است که آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند. این شهر بزرگ دارای پل‌های زیبا، مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های نفس‌گیری است. در واقع می‌توان گفت که استانبول یکی از بهترین شهرهای دانشجویی نه تنها در ترکیه، بلکه در سراسر جهان است.

در کل 57 دانشگاه در استانبول وجود دارد. 44 دانشگاه از 57 دانشگاه خصوصی هستند – و 13 دانشگاه دولتی. استانبول 29 درصد از دانشگاه‌های سراسر ترکیه را در خود جای داده است و خود استانبول را به یک شهر دانشجویی تبدیل کرده است. برای همین هم حدود یک سوم دانشجویان بین‌المللی، استانبول را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند.

علاوه بر این، استانبول به عنوان یک شهر دانشجویی بسیار خوب عمل می‌کند. زیرا فرصت‌های بسیار خوبی را برای سپری کردن اوقات فراغت ارائه می‌دهد. اکثر دانشجویان اظهار می‌کنند که پس از چندین سال زندگی در این شهر، هنوز مکان‌های جدید و جذابی هست که پیدا نکرده و ندیده‌اند و تمایل دارند که آن‌ها را کشف و از تماشای آن لذت ببرند.

5 دانشگاه دولتی برتر استانبول:
دانشگاه استانبول
دانشگاه مرمره
دانشگاه بوغازیچی
دانشگاه فنی استانبول
دانشگاه Yıldız Teknik
5 دانشگاه خصوصی برتر استانبول:
دانشگاه یدی تپه
دانشگاه Özyeğin
دانشگاه بیلگی استانبول
دانشگاه مدیپل استانبول
دانشگاه آیدین استانبول
آنکارا – پایتخت ترکیه و یک آهنربای دانشجویی
آنکارا – پایتخت ترکیه، با حدود 5.4 میلیون جمعیت، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه هستند. تحصیل در آنکارا می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. آنکارا دومین مقصد انتخابی برای دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه است.

آنکارا با 7 دانشگاه دولتی و 8 دانشگاه خصوصی یکی از ایده‌آل ترین شهرها برای گذراندن سال‌های تحصیلی است. زندگی دانشجویی در آنکارا نیز با شهرهای دیگر این لیست کاملا متفاوت است. در آنکارا پاتق‌های دانشجویی فوق‌العاده‌ای وجود دارد که برای هر دانشجو می‌تواند خاطره‌ساز باشد.

دانشگاه‌های دولتی آنکارا:
دانشگاه غازی
دانشگاه آنکارا
دانشگاه فنی خاورمیانه
دانشگاه‌های خصوصی در آنکارا:
دانشگاه آتلیم
دانشگاه لوکمان حکیم
دانشگاه TED
ازمیر – شهری برای زندگی و تحصیل
ازمیر در بخش غربی ترکیه واقع شده است. این شهر سومین شهر بزرگ ترکیه از نظر جمعیت است. ازمیر به عنوان یک شهر، به اندازه‌ی شهرهای اطرافش جاذبه گردشگری ندارد، اما نمی‌توان از همان جاذبه‌های توریستی و اروپایی‌اش گذشت. این شهر با سواحل زیبا و تفرجگاه‌های منحصربه‌فرد و فضایی آرام، مطمئنا مکانی جذاب برای مطالعه و تفریح ​​دانشجویان است. در ازمیر در مجموع 9 دانشگاه وجود دارد. سه دانشگاه از این نه دانشگاه، خصوصی هستند.

دانشگاه‌های دولتی ازمیر:
دانشگاه Ege
دانشگاه Dokuz Eylül
موسسه فناوری ازمیر
دانشگاه‌های خصوصی در ازمیر:
دانشگاه یاشار
دانشگاه اقتصاد ازمیر
آنتالیا – آفتابی‌ترین شهر دانشجویی در ترکیه
یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرهای ترکیه در لیست ما قطعا آنتالیا است. مکانی که نه تنها برای تعطیلات – بلکه برای تحصیل در خارج از کشور نیز فوق‌العاده است. لذتی که از مطالعه در زیر آفتاب گرم و سواحل زیبای آنتالیا خواهید برد، هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنید.

آنتالیا دارای 3 دانشگاه خصوصی و 2 دانشگاه دولتی است. اکثر دانشجویان بین‌المللی به دلیل زندگی و تحصیلات دانشگاهی آنتالیا را برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی انتخاب می‌کنند.

دانشگاه‌های خصوصی در آنتالیا:
دانشگاه بیلیم آنتالیا
دانشگاه HEP آلانیا
دانشگاه آکیف آنتالیا
دانشگاه‌های دولتی آنتالیا:
دانشگاه آکدنیز
دانشگاه علاءالدین کیکوبات آلانیا
ساکاریا – یکی از برگزیده‌ترین شهرهای دانشجویی ترکیه
ساکاریا، یکی از شهرهای رو به رشد منطقه مرمره، محل دانشگاه ساکاریا است که نام خود را از شهر قرض گرفته است. شهر ساکاریا به دلیل نزدیکی به استانبول بسیار شلوغ است و یکی از شهرهایی است که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. ساکاریا با جمعیت 953 هزار نفری بسیار شلوغ است.

دانشگاه‌های ساکاریا:
دانشگاه ساکاریا
دانشگاه علوم کاربردی ساکاریا
بالاخره کدام یک از شهرهای دانشجویی ترکیه بهترین است؟
اگرچه شهرهای دیگری برای تحصیل در ترکیه وجود دارد. اما ما این پنج شهر را برای تحصیل انتخاب کرده‌ایم، زیرا ساکاریا، آنتالیا، ازمیر، آنکارا و استانبول بیشترین و بهترین گزینه‌ها را برای دانشجویان بین‌المللی در ترکیه ارائه می‌دهند. علاوه بر این، دانشگاه‌های این شهرهای دانشجویی در ترکیه بیشترین دانشجویان بین‌المللی را دارند. در واقع، برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایی که در این شهرها وجود دارد، دردسر کمتری خواهید کشید و با رفتارهای عجیب و غریبی از سوی ساکنین مواجه نمی‌شوید. چون به حضور دانشجویان و مهاجران عادت دارند.

همچنین باید به این نکته نیز توجه کنید که دانشگاه‌های موجود در این شهرها، علاوه بر این که درس‌های مورد نیاز شما را به زبان ترکی استانبولی ارائه می‌دهند، به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند. در واقع، در صورتی که تمایل دارید صرفا در این کشور درس بخوانید و نمی‌خواهید خودتان را برای یادگیری زبان ترکی استانبولی، زیاد زحمت بدهید،
بهتر است برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌هایی در همین شهرهای معروف اقدام نمایید.

اقامت دانشجویی در ترکیه
اگر ترکیه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اید و رشته و دانشگاه خود را نیز مشخص کرده‌اید، قدم بعدی این است که در مورد انتخاب‌های خود برای اقامت فکر کنید. گزینه‌های مختلفی برای اقامت دانشجویان بین‌المللی در ترکیه وجود دارد.

برای برخی از دانشجویان، زندگی در خانه آسان‌تر است. اگر در کمتر از یک ساعت بتوانید از رختخواب به تئاتر سخنرانی برسید، دلیلی وجود ندارد که خودتان را با زندگی در خوابگاه اذیت کنید. اما برای بسیاری دیگر رفت و آمد به دانشگاه، بیدار شدن سر وقت، آماده کردن غذا، پرداخت قبض‌ها، سروکله زدن با صاحب‌خانه و … دردسری عظیم و استرس‌زا است. پس بهتر است که خوابگاه دانشجویی را انتخاب کنند. اما به طور کلی، در مورد اقامت دانشجویی در ترکیه، امکانات زیادی وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که اکثر سازمان‌ها باید تسهیلاتی را برای حمایت از شما در یافتن مسکن فراهم کنند. پس از هر طریقی که جهت مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنید یا به هر دانشگاهی که می‌روید، باید از سوی کسی که شما را راهنمایی می‌کند، راجع به نحوه‌ی اقامت در ترکیه نیز بپرسید. ما اطلاعاتی در مورد انواع گزینه‌های اقامتی و قیمت‌های مربوط به آن‌ها ارائه می‌دهیم. در این بخش نیز به انواع خوابگاه‌های دانشجویی در ترکیه و نکاتی در مورد انتخاب خوابگاه دانشجویی مناسب می‌پردازیم.

انواع خوابگاه دانشجویی در ترکیه
برخی از رایج‌ترین گزینه‌های اسکان دانشجویان در ترکیه به شرح زیر است:

سالن‌های اقامت و کالج‌ها
آپارتمان‌های کالج
اقامت در خانه
اجاره
خوابگاه‌ها
نکاتی برای انتخاب اقامتگاه دانشجویی در ترکیه
قبل از تصمیم‌گیری در مورد محل اقامت خود به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در ترکیه، سوالات زیر را از خود بپرسید:

آیا مکان اهمیت دارد؟
مکان یکی از مهمترین (و کاربردی‌ترین) معیارها است. آیا می‌خواهید در این منطقه زندگی کنید یا در حومه‌ی شهر؟ آیا می‌خواهید با دوچرخه به دانشگاه بروید یا آماده‌ی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا رانندگی هستید؟

آیا محل اقامت شما با سبک زندگی شما مطابقت دارد؟
این مسئله به اندازه کافی حائز اهمیت است، درک اینکه آیا مسکن شما با سبک زندگی شما سازگار است یا خیر، بخش بزرگی از آرامش شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، وسواس خاصی دارید، درونگرا هستید یا با میهمانی و شلوغی به خوبی کنار نمی‌آیید، ممکن است در مورد یک خانه‌ی مشترک یا خوابگاه دانشجویی تجدید نظر کنید. همچنین باید در مورد نیازهای مختلفی که دارید، مانند نورگیر بودن خانه، نزدیکی به مترو … حسابی فکر کنید.

آیا محل اقامت با بودجه‌ی شما مطابقت دارد؟
پرداخت هزینه‌ی اقامت به شرایط مالی خاص شما بستگی دارد، حتما به هزینه‌هایی که یک خانه می‌تواند برایتان داشته باشد فکر کنید و بودجه‌ای را که دارید را نیز درنظر بگیرید. زیرا اگر هزینه‌ها به طور غیرمنتظره‌ای بالا برود، و به خاطر اتفاقاتی چون تعمیرات یا بیماری به خرج بیفتید، نمی‌توانید از پس هزینه‌های کرایه خانه و … بربیایید.

سخن پایانی
به طور کلی شرایط تحصیل در ترکیه برای ایرانیان بسیار ساده است و روند درخواست پذیرش و ویزا تحصیلی ترکیه مجموعاً کمتر از 6 ماه طول خواهد کشید. از محل اقامت گرفته تا غذا و خواربار، از حمل و نقل گرفته تا تفریح ​​و مسافرت ، همه این هزینه های زندگی به طرز شگفت آوری در ترکیه پایین است.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۴:۳۶ توسط:امید موضوع: نظرات (0)