sanjeshserv1 sanjeshserv1 .

sanjeshserv1

رشته دارویاری چیست؟

رشته دارویاری یکی از رشته های دانشگاه علمی کاربردی است که داوطلبان علاقه مند به آن می توانند بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور در دو مقطع کاردانی و کارشناسی آن ثبت نام کنند. رشته دارو یاری متفاوت از داروسازی بوده و فرد دارویار به عنوان نیروی کمکی در داروخانه ها مشغول به کار است.

رشته هایی که زیر گروه رشته های علوم پزشکی قرار می گیرند، همواره طرفداران بسیار زیادی داشته اند. به طوری که بسیاری از افراد و متقاضیانی که در کنکور سراسری شرکت می کنند، متقاضی ثبت در این رشته ها می باشند. رشته دارویاری یکی از رشته هایی است که در زیر گروه رشته های پزشکی قرار می گیرد.

رشته دارویاری و تفاوت آن با داروسازی یکی از ابهاماتی است که بسیاری از داوطلبان کنکور با آن مواجه هستند و به همین خاطر به منظور انتخاب رشته در رشته دارویاری تردید دارند. معرفی رشته دارویاری بسیار برای داوطلبان کنکور سراسری اهمیت دارد. با توجه به اهمیت رشته دارویاری و تفاوت این رشته با داروسازی، در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی رشته دارویاری و جزئیات مربوط به آن بپردازیم.

معرفی رشته دارویاری
بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری، علاقه مند هستند که در رشته های مربوط به علوم پزشکی در سراسر کشور تحصیل کنند؛ چرا که رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی عموما دارای بازار کار مناسبی هستند و درآمد خوبی هم دارند.

 

در سال های اخیر، متقاضی رشته داورسازی در کشور ایران بسیار زیاد شده است و همین موضوع باعث شد تا به صورت تخصصی یک رشته ای به نام رشته دارویاری روی کار بیاید تا داوطلبان بتوانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. مفهوم رشته دارو یاری و تفاوت آن با داروسازی، یکی از ابهاماتی است که در سال های اخیر برای بسیاری از داوطلبان وجود داشته است.

 

رشته دارویاری به عنوان یک رشته ای است که زیر گروه رشته های پزشکی قرار می گیرد. این رشته در حال حاضر، فقط توسط دانشگاه های علمی کاربردی ارائه می شود و امکان ثبت در رشته دارویاری در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی و حتی آزاد وجود ندارد.

 


ارائه رشته دارویاری در کشور ایران محدود بوده و در حال حاضر فقط دو مرکز آموزش علمی کاربردی به نام مرکز آموزش علمی کاربردی پزشکی ابن سینا استان تهران و شرکت خدمات بهداشتی و درمانی خاتم الانبیا این رشته را ارائه می کنند. بنابراین، ظرفیت پذیرش این رشته محدود می باشد. رشته دارویاری تا حد زیادی به رشته داروسازی و به رشته شیمی دارویی شباهت دارد؛ اما باز هم سرفصل های آموزشی این سه رشته با هم متفاوت می باشند.

 

رشته دارویاری یک رشته تقریبا پر درآمد دانشگاه ها شناخته می شود که فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانند از این رشته درآمد خوبی کسب کنند. شغل فارغ التحصیلان رشته دارویاری محدود به فعالیت های داروخانه ای و کار کردن در داروخانه ها و یا شرکت های داروسازی می باشد.

نحوه ثبت نام رشته دارویاری
حال که به معرفی رشته دارویاری و تفاوت آن با داروسازی پرداختیم، یکی از سوالاتی که برای داوطلبان کنکور سراسری پیش می آید این است که برای ثبت نام در رشته دارویاری باید چه کاری انجام دهیم؟ همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، رشته دارویاری در حال حاضر فقط در دو دانشگاه علمی کاربردی به نام های مرکز آموزش علمی کاربردی پزشکی ابن سینا استان تهران و شرکت خدمات بهداشتی و درمانی خاتم الانبیا ارائه می شود. بنابراین، داوطلبان نمی توانند از طریق ثبت نام کنکورسراسری و یا آزاد، در رشته دارویاری انتخاب رشته کنند.

 

داوطلبان کنکور سراسری به منظور پذیرش در رشته دارویاری می توانند با سوابق تحصیل و بدون شرکت در کنکور سراسری در این رشته ادامه تحصیل دهند و فارغ التحصیل شوند. داوطلبان کنکور سراسری که موفق به کسب رتبه بالا نشده اند و از طرفی علاقه مند به رشته دارویاری می باشند، می توانند با سوابق تحصیلی خودشان و با شرکت درثبت نام بدون کنکوردانشگاه در این رشته تحصیل کنند.

 

زمان ثبت نام در رشته های بدون کنکور، از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام می شود. داوطلبانی که قصد ثبت نام در رشته دارویاری را دارند، می بایست که مطابق با زمان مشخص شده از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور، به این سایت مراجعه نمایند و ثبت نام خود را در رشته های بدون کنکور انجام دهند.

 


لازم به ذکر است که دو دانشگاه علمی کاربردی ذکر شده، اقدام به پذیرش دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته می کنند. آن دسته از افرادی که در حال حاضر، دارای مدرک دیپلم می باشند، می توانند در مقطع کاردانی دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام نمایند.

 

همچنین، آن دسته از افرادی که در حال حاضر دارای مدرک کاردانی دارویاری می باشند، می توانند با توجه به شرایط ثبت نام دانشگاه علمی کاربری، مجددا در مقطع کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کنند و در صورت تمایل تا کارشناسی و اخذ مدرک لیسانس ادامه تحصیل دهند.

 

شرایط پذیرش در رشته دارویاری در دانشگاه های علمی کاربردی، مطابق با شرایط پذیرش در کلیه رشته های بدون کنکور این دانشگاه می باشد. داوطلبان پس از پذیرش  در دو دانشگاه علمی کاربردی ذکر شده در رشته دارویاری، می بایست به صورت ترم به ترم شهریه دانشگاه را پرداخت نمایند.

تفاوت رشته دارویاری با داروسازی
رشته دارویاری یکی از رشته های جدیدی است که در حال حاضر فرصت ادامه تحصیل در آن، در دانشگاه های علمی کاربردی فراهم شده است. افرادی که علاقه مند به رشته دارویاری می باشند، می توانند در پذیرش براساس سوابق تحصیلی ثبت نام کنند؛ اما رشته دارویاری چیست و تفاوت آن با داروسازی چگونه است؟

 

در این مقاله سعی کردیم به معرفی رشته دارویاری بپردازیم؛ اما همانطور که ذکر شد این رشته تفاوت های زیادی با رشته داروسازی دارد. یکی از تفاوت های اصلی که می توان برای رشته دارویاری و رشته داروسازی ذکر کرد، این است که رشته دارویاری فقط در 2 دانشگاه علمی کاربردی ارائه می شود. در صورتی که رشته داروسازی در اکثر دانشگاه های کشور مانند دانشگاه های سراسری، پیام نور، دانشگاه آزاد و ... ارائه می شود.

 

دومین تفاوتی که میان رشته داروسازی و دارویاری وجود دارد این است که در حال حاضر رشته داروسازی در دفترچه انتخاب رشته کنکور موجود بوده و امکان ادامه تحصیل در رشته داروسازی تا دکتری وجود دارد. این در حالی است که دانشجویان پذیرش شده در رشته دارویاری حداکثر می توانند مدرک لیسانس خود را دریافت کنند.

 

تعداد واحدهای رشته داروسازی بسیار زیادتر از رشته دارویاری است؛ چرا که دانشجویان پذیرش شده در رشته داروسازی می توانند تا دکتری ادامه تحصیل دهند؛ اما دانشجویان دارویاری در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته تحصیل می کنند.

دانشجویان رشته داروسازی دروس تخصصی بسیار زیادی دارند. این در حالی است که رشته دارویاری دروس تخصصی محدودتری دارد. سرفصل های آموزشی رشته دارویاری بسیار با رشته داروسازی تفاوت دارد. در رشته دارویاری نحوه نسخه پیچی، آشنایی با بیماری های مختلف و نحوه استفاده از نرم افزارهای دارویی توضیح داده می شود؛ اما بیشتر سرفصل های آموزشی رشته داروسازی مربوط به قارچ شناسی، شیمی آلی و ... می باشد.

 

در نهایت شغل فارغ التحصیلان رشته دارویاری با شغل دانشجویان رشته داروسازی تفاوت دارد. دانشجویان رشته دارویاری معمولا می توانند شغل های خدماتی داشته باشند؛ اما دانشجویان رشته داروسازی می توانند اقدام به تولید دارو، تاسیس داروخانه و ... کنند.

بازار کار رشته دارویاری
رشته دارویاری مانند دیگر رشته های پیراپزشکی دانشگاه علمی کاربردی دارای بازار کار و درآمد مناسبی بوده و همین موضوع باعث می شود که داوطلبان زیادی علاقه مند به ثبت نام در رشته دارویاری باشند. فارغ التحصیلان رشته دارویاری در مقطع فوق دیپلم و لیسانس می توانند در هر یک از داروخانه های دولتی و یا خصوصی به عنوان تکنسین دارویی مشغول به کار شوند. در واقع، یکی از شغل های اصلی این دانش آموختگان نسخه پیچی می باشد.

 

همچنین، افرادی که از این رشته فارغ التحصیل شده اند، می توانند در شرکت های توزیع و پخش دارو استخدام شوند و در این شرکت ها مشغول به کار شوند. افرادی که علاقه مند به تولید دارو و فرآورده های دارویی می باشند، می توانند در شرکت های تولید دارو و یا داروخانه های دامپزشکی نیز استخدام شوند.

سوالات متداول

 

1- ✔️ رشته دارویاری چیست ؟
✔️ رشته دارویاری در دانشگاه های علمی کاربردی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ویژه داوطلبان علاقه مند به کار در داروخانه و ... تدریس می شود. در متن مقاله اطلاعات کامل تری ارائه شده است.

 

 

2- ✔️ نحوه ثبت نام در رشته دارویاری چگونه است ؟
✔️ ثبت نام در رشته دارویاری از طریق ثبت نام بدون کنکور یا بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی امکان پذیر است که اطلاعات آن در متن مقاله ارائه شده است.

 

 

3- ✔️ بازارکار رشته دارویاری چگونه است ؟
✔️ از آنجایی که دارویاران می توانند در داروخانه ها و یا مراکز تولید دارو در کنار داروساز کار کنند، دارای بازارکار خوبی هستند. سایر جزئیات در متن مقاله ارائه شده است.

 

با توجه به متفاوت بودن شغل های رشته دارویاری، به طور دقیق مشخص نیست که درآمد این شغل چه میزان است؛ اما به هر حال پیش بینی می شود که درآمد این افراد بیشتر 5 میلیون تومان و یا حتی بیشتر باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۲۴:۲۶ توسط:امید موضوع: نظرات (0)