sanjeshserv1 sanjeshserv1 .

sanjeshserv1

شرایط تاسیس مدارس غیرانتفاعی

برای تاسیس مدارس غیرانتفاعی، شخص موسس باید دارای مدرک کارشناسی در یکی از رشته های تحصیلی بوده و بیش از 30 سال سن داشته باشد. در صورتی که موسس و مدیر مدرسه واجد شرایط باشند، مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی که تا دو سال نیز مهلت دارد صادر می شود.

مدارس غیرانتفاعی یا غیر دولتی، مدارسی هستند که از طریق مشارکت مردم، ضوابط و برنامه ها و دستورالعمل های عمومی وزارت آموزش و پرورش، تحت نظارت همان وزارتخانه تاسیس و اداره می شود. منظور از غیرانتفاعی بودن آن است که درآمد حاصله صرفا صرف هزینه های جاری و آتی مدرسه می گردد.

برای تاسیس مدرسه غیرانتفاعی، موسس و مدیر مدرسه باید دارای شرایطی باشند که یکی از مهم ترین آن ها داشتن مرک لیسانس است. همچنین تاهل برای مردان و حسن خلق و رفتار سنجیده برای تمامی مدیران یکی از شرایط مهم صدور مجوز تاسیس مدارس غیرانتفاعی است. علاوه بر شرایط گفته شده، ضوابط دیگری نیز برای محیط و محل تاسیس مدرسه در نظر گرفته شده است که در ادامه مقاله برای آشنایی با آن ها قصد داریم به بررسی کامل نحوه تاسیس مدارس غیردولتی و مراحل اخذ مجوز آن بپردازیم.
شرایط موسس مدارس غیرانتفاعی
معمولا برای دریافت مجوز جهت تاسیس مدارس و تاسیس آموزشگاه زبان این گونه تصور می شود که شخص موسس 

حتما باید معلم یا مدیر با سابقه بوده و یا در رشته تحصیلی مرتبط با این شغل تحصیل کرده باشد، در صورتی که چنین نبوده و داشتن مدرک لیسانس در هر رشته ای این امکان را برای فرد فراهم می آورد که برای ساخت مدرسه غیرانتفاعی - غیردولتی اقدام نماید. در این بخش به شرایطی که موسس می بایست دارا باشد اشاره شده است:

تابعیت جمهوری اسلامی ایران

اعتقاد و التزام به مبانی و احکام اسلام، ایمان و برخورداری از حسن شهرت

التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه

نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروهک های منحرف و غیرقانونی

حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن

حداقل 30 سال سن

تاهل برای مردان

وظایف موسس مدارس غیرانتفاعی
اخذ مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش جهت تاسیس مدرسه یا مرکز

تضمین منابع مالی لازم جهت تامین هزینه های مدرسه حداقل برای یکسال

تامین منابع انسانی، فضا و امکانات مورد نیاز طبق ضوابط آموزش و پرورش

نظارت بر امور آموزشی و پرورشی، اداری و مالی مدارس و مراکز تحت پوشش و پاسخگویی به مراجع ذی ربط

 تبصره: مجوز صادر شده حداکثر دو سال اعتبار دارد.

 تبصره: وزارت آموزش و پرورش مجاز است متناسب با عواملی از قبیل کاهش هزینه های دولتی ناشی از اصلاح ساختار اداری و کاهش نیروی انسانی و نرخ تورم، هر سال یک بار به کاهش یا افزایش مبالغ ریالی اقدام کند و آن را به شورای نظارت استان ابلاغ نماید.

تاسیس مراکز آموزشی زبان از جمله آموزشگاه های زبان انگلیسی، فرانسوی، عربی و ... نیز امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده که در مقاله زیر شرایط تاسیس آن به طور کامل توضیح داده شده است.

شرایط مدیر مدارس غیرانتفاعی
شخصی که به عنوان مدیر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی انتخاب می شود باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی اعلام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش بوده و از آنجایی که به طور مستقیم با دانش آموزان در ارتباط هست، باید از نظر اخلاقی و معنوی مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود.

 

شرایط عمومی مدیر مدارس غیرانتفاعی
 

تابعیت جمهوری اسلامی ایران

اعتقاد و التزام به مبانی و احکام اسلام، ایمان و برخورداری از حسن شهرت

التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه

نداشتن وابستگی به رژیم گذشته یا گروهک های منحرف و غیرقانونی

نداشتن پیشینه کیفری موثر

سلامت روانی و نداشتن نقص عضوی که مانع انجام وظیفه است

نداشتن مانع از نظر نظام وظیفه برای برادران

تاهل برای مردان

حسن سابقه فرهنگی، آموزشی و پرورشی

تطابق جنسیت مدیر مدرسه با دانش آموزان

شرایط اختصاصی مدیر مدارس غیرانتفاعی
 

شرایط اختصاصی مدیر مدرسه غیردولتی همانند مدیر مدرسه دولتی بوده و شرایط مدیر مرکز آموزشی و پرورشی توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می شود.

 

 تبصره : مدیر مدرسه و مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به پیشنهاد موسس و تایید ابلاغ آموزش و پرورش تعیین می شود.

 

آموزشگاه های آزاد نیز یکی از فضاهای آموزشی می باشد که افراد زیادی به دنبال اخذ مجوز و ساخت آن می باشند. از این آموزشگاه ها می توان به مراکز یادگیری موسیقی، خطاطی، مجسمه سازی و به طور کل مراکز آموزشی هنر یاد کرد که در مقاله زیر نحوه تاسیس آن ها توضیح داده شده است.

منابع مالی مدارس غیرانتفاعی
مدارس غیرانتفاعی و به طور کلی مراکز آموزش و پرورش که به نحوی به امر آموزش مشغول هستند از راه های متعددی می توانند به کسب درآمد بپردازند که اصلی ترین آن گرفتن شهریه از اولیا دانش آموزان است. معمولا شهریه مدارس غیرانتفاعی بالا بوده که این امر به علت نحوه آموزش و تجهیزاتی است که آن مراکز در اختیار دانش آموزان گذاشته است. همچنین از روش های زیر نیز می توان به تامین منابع مالی مورد نیاز مدارس غیرانتفاعی پرداخت.

 

شهریه دریافتی از اولیا دانش آموزان

کمک های دریافتی از اشخاص خیر و یا سازمان های دولتی

کمک های دریافتی از وزارت آموزش و پرورش

کمک های دریافتی از نهادهای غیردولتی با هماهنگی آموزش و پرورش

 

الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی، برنامه های درسی، فعالیت های فوق برنامه، انواع رشته های تحصیلی دبیرستان، فضای فیزیکی و تجهیزات، شرایط منطقه و نرخ تورم توسط شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی تهیه می گردد. این الگو پس از تایید وزارت آموزش و پرورش قابل اجرا است.

در صورت انحلال یا تعطیلی مدرسه غیردولتی، وضعیت مدرسه به شرح زیر تعین تکلیف می گردد:
 

مدارسی که در زمین با کاربری آموزشی احداث می گردد، برای همیشه با کاربری آموزشی و با اولویت مدرسه استفاده می شود.

 

مدارسی که در زمین با کاربری غیر آموزشی و با استفاده تسهیلات بانکی موضوع این قانون خریداری و یا احداث می گردند، پس از بازپرداخت تهسیلات و تسویه حساب با بانک عامل ، متناسب با میزان تسهیلات دریافتی و آورده موسس به مدت 5 تا 10 سال به عنوان مدرسه باقی می ماند.

 

مدارسی که در زمین با کاربری غیر آموزشی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی و حمایتی دولت خریداری و یا احداث می گردد، حداقل به مدت یک دوره تحصیلی به عنوان مدرسه باقی می ماند.

سوالات متداول

 

1- ✔️ شرایط تاسیس مدارس غیرانتفاعی چیست ؟
✔️ برای تاسیس مدارس غیرلنتفاعی موسس باید حداقل 30 سال سن داشته و دارای مدرک کارشناسی باشد و سایر شرایط در متن مقاله موجود است.

 

 

2- ✔️ مدیر مدرسه غیر دولتی چگونه انتخاب می شود و باید دارای چه شرایطی باشد ؟
✔️ مدیر مدرسه غیرانتفاعی توسط موسس معرفی و توسط آموزش و پرورش انتخاب می شود که شرایط آن در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

 

 

3- ✔️ منابع مالی مدارس غیردولتی چگونه به دست می آید ؟
✔️ بخش مهمی از منابع مالی مدارس غیرانتفاعی توسط شهریه ای که از اولیا می گیرند به دست می آید. سایر منابع مالی در متن مقاله ذکر شده است.

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۴۶:۵۱ توسط:امید موضوع: نظرات (0)