sanjeshserv1 sanjeshserv1 .

sanjeshserv1

برنامه ریزی برای عید

دانش آموزان می توانند با انجام برنامه ریزی مناسب در ایام تعطیلات، نواقص و مشکلات درسی خود را برطرف کرده و دروس تحصیلی خود را با حوصله مطالعه کرده  و مطالب مهم آن ها را دوره نمایند. برنامه ریزی عید برای دانش آموزان، اولویت بندی درس ها و ساعات مطالعه را شامل می شود.

 


تعطیلات نوروز در نیمسال دوم سال تحصیلی زمان مناسبی برای رفع خستگی امتحانات ترم اول دانش آموزان و ایجاد روحیه مضاعف برای مطالعه دروس و کسب آمادگی لازم جهت موفقیت در امتحانات پایان ترم و جبران دروس عقب افتاده است .

گاها بعد ازسپری شدن این ایام برخی از دانش آموزان دچار افت تحصیلی می شوند که می توان با داشتن برنامه ریزی صحیح و متناسب با تعطیلات عید مانع ازاین اتفاق شد. دانش آموزان می توانند بر اساس میزان دشواری و اهمیت دروس برنامه ای آموزشی برای خود تنظیم کنند که بر اساس آن مطالعه و تمرینات درسی خود را انجام دهند.

با انجام این کار علاوه بر یادگیری نکات و مطالب مهم درسی، حجم دروس برای مطالعه در زمان شروع به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و تنها نیاز به دوره مجدد مطالب آموخته شده در تعطیلات عید می باشد.

با توجه به اهمیت برنامه ریزی عید برای دانش آموزان، در ادامه این مقاله به بررسی ملاک ها و نحوه برنامه ریزی دانش آموزان در تعطیلات عید پرداخته و به شرح جزئیات هریک از آن ها می پردازیم.

اهمیت برنامه ‌ریزی درسی دانش ‌آموزان در تعطیلات نوروز
تعطیلات نوروز یکی از مهیج ترین دوران برای دانش‌ آموزان در سال تحصیلی است تا خستگی چند ماهه تحصیل را با استراحت و رفتن به دید و بازدید‌ های خانوادگی ، مسافرت به مناطق مختلف ، تفریح و شادی از خود دور کنند .

این امر باعث فاصله گرفتن از مطالعه و فراموش کردن مطالب درسی می‌ شود و دانش ‌آموزان بعد از تعطیلات عید آمادگی لازم برای یادگیری مطالب جدید را ندارند . پس از به اتمام رسیدن دوران طلایی استراحت نوروزی با افت تحصیلی دانش‌ آموزان و نگرانی والدین از نتیجه امتحانات پایان سال مواجه می ‌شویم .

بنابراین برای رفع نگرانی های احتمالی ، داشتن برنامه درسی خوب و مناسب ایام نوروز به نحوی که دانش‌ آموزان ، هم استراحت و تفریح کافی داشته باشند و هم از مطالب درسی فاصله نگیرند تا آمادگی کافی برای پذیرش و یادگیری مطالب درسی جدید را داشته باشند .

شیوه های مختلف برنامه ‌ریزی تعطیلات نوروز
دانش آموزان اغلب برای تعطیلات عید شیوه های مختلفی را برای برنامه ریزی درسی برای خود در نظر می گیرند که در این بخش به بررسی برخی از  این شیوه های مختلف برنامه ریزی درسی می پردازیم . 

 

 

 

اول مطالعه تمام دروس بعد استراحت

 


در بین دانش‌ آموزان دیده می‌شود که آخرین روزهای اسفند ماه یا اولین روز های سال نو تمام تلاش خود را برای مطالعه و رسیدگی به تکالیف نوروزی می ‌کنند تا در روز‌ های آتی تمام وقت خود را صرف استراحت و تفریح کنند .

این کار باعث می ‌شود حجم زیادی از مطالب را در کوتاه ترین زمان در حافظه کوتاه مدت خود بگنجانند و بعد از تمام شدن ایامی که صرفا به تفریح گذراندن ، از دروس مطالعه شده چیزی را به خاطر نیاورند و امادگی کافی برای یادگیری دروس و مطالب جدید نداشته باشند .

 

 

 

اول مطالعه تمام دروس بعد استراحت

 


برخی از دانش‌ آموزان برای این که مطالب را فراموش نکنند یا به خاطر سخت گیری های پرسنل آموزشی برخی 

مدارس از درس دور شده‌اند ترجیح می ‌دهند هفته اول تعطیلات را به تفریح ، استراحت و دید و بازدید گذرانده و هفته دوم را به مطالعه و رسیدگی به مطالب درسی اختصاص دهند .

این فاصله گرفتن به مدت یک هفته از مطالعه مطالب درسی منجر به فراموشی شده و با شروع مجدد مطالعه ، حجم زیاد مطالب درسی باعث ایجاد استرس در دانش آموزان می گردد . در این حالت دانش‌ آموزان به جای این که به یادگیری مطالب توجه داشته باشند فقط می‌ خواهند تکالیف خود را زودتر به اتمام برسانند .

 

 

 

تفریح و استراحت همراه با مطالعه

 


بعضی از دانش آموزان هستند که در ایام تعطیلات عید در کنار استراحت و تفریح زمان هایی را به مطالعه دروس خود و مرور مطالب اختصاص می دهند .

با توجه به آمار و تحقیقات انجام شده آن دسته از دانش آموزانی که برای ایام عید ، برنامه ریزی به روش سوم یعنی تفریح و استراحت همراه با مطالعه را انتخاب نموده اند آمادگی بالاتری برای یادگیری مطالب درسی جدید داشته و در نهایت در امتحانات پایان سال موفق تر هستند .

لازم به ذکر است که مناسب ترین روش یادگیری و مطالعه در ایا تعطیلات عید روش سوم یعنی تفریح و استراحت همرا با مطالعه می باشد.

مهم ترین ملاک ‌های برنامه ریزی در ایام تعطیلات نوروز
به جهت اینکه دانش آموزان بتوانند برنامه ریزی مناسبی برای ایام عید خود داشته باشند در ادامه این قسمت سعی می کنیم که مهم ترین ملاک های لازم برای برنامه ریزی عید دانش آموزان را به صورت دسته بندی شده به دانش آموزان ارائه نماییم.

 

 

 

اولویت بندی دروس

 


ایام تعطیلات نوروز بهترین زمان برای جبران دروسی است که در آن‌ ها ضعیف ‌هستیم . برای این کار می توان به بررسی کارنامه های ترم اول و میان ترم دوم دانش آموزان توجه داشت تا بتوان نقاط قوت و ضعف دانش آموز را تفکیک نموده و در اولویت بندی دروس می توان اولویت را نقاط ضعف دانش آموز در نظر گرفت .

 


تعیین مدت زمان مطالعه

 


با توجه به این که تعطیلات عید نوروز بیشتر برای تفریح و استراحت است ، مطالعه بهتر است در دو زمان صبح و عصر ، زمانی که بالاترین درصد یادگیری و بازدهی رخ می ‌دهد انجام شود .

مدت مطالعه برای دانش‌ آموزان دوره ابتدایی روزی 1.5 تا 2 ساعت و برای دانش ‌آموزان دوره اول متوسطه روزی 2 تا 3 ساعت و برای دانش‌ آموزان دوره دوم متوسطه روزی 3 تا 4 ساعت پیشنهاد می‌ شود . در صورتی که دانش آموزی نتواند در یک یا دو روز متوالی به صورت منظم دروس خود را مطالعه کند ، پیشنهاد می شود که در اولین روز فراغت تعداد ساعت عقب مانده خود را جبران کند .

البته برای دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان و یا آزمون مرحله دوم المپیاد های علمی را دارند ساعات مطالعه بیشتری نسبت به ساعات مطالعه پیشنهادی نیاز است .

 

 

 

اختصاص زمان لازم به هر درس

 


در هر پایه تحصیلی به ترتیب اهمیت هر درس ، نحوه مطالعه ، سرعت مطالعه ، میزان یادگیری و نقاط ضعف و قدرت هر کدام از دانش آموزان متفاوت است . ولی به طور کلی بر اساس اهمیت هر درس برای دوره های مختلف زمان هایی به شرح زیر می توان اختصاص داد .

دوره ابتدایی : برای دروس ریاضی ، علوم تجربی و فارسی ، 2 برابر زمان اختصاص یافته به دروسی همچون هدیه های آسمانی ، آموزش قرآن و ... نیاز است .

دوره اول متوسطه : مدت زمان لازم برای دروس اصلی مانند علوم تجربی ، ریاضی ، عربی ، فارسی و نگارش و... 2 برابر زمان لازم برای دروسی همچون کار و فناوری ، پیام های آسمانی ، تفکر و زندگی و... است .

دروه دوم متوسطه : برای تخصیص زمان به دورس دوره دوم متوسطه به رشته تحصیلی دانش آموز باید توجه داشت ولی به طور کلی مدت زمان مطالعه لازم برای دروس اختصاصی و اصلی هر رشته باید 3 برابر دروس عمومی در آن رشته باشد .

نکات کلیدی در برنامه ریزی و اجرای آن

دانش آموزانی که قصد دارند برای برنامه ریزی تعطیلات عید خود برنامه منظم و استانداردی را طراحی نمایند و نتیجه مطلوب و موفقیت آمیزی را از آن بدست آورند، باید به نکات اساس و مهمی که در یک برنامه ریزی موفق در نظر گرفته می شود توجه نمایند که در این بخش به شرح نکات کلیدی در برنامه ریزی و اجرای آن می پردازیم.

 


۱اختصاص دادن زمان مطالعه برای هر درس باید به نوع درس و روش مطالعه نیز توجه شود به عنوان مثال برای بعضی از افراد شروع مطالعه با دروس عمومی بهتر است ، این در حالی است برای برخی دیگر این روش کسل کننده بوده و با مطالعه دروس چالشی مانند ریاضی یا فیزیک و ... شروع بهتر و انگیزه بیشتری دارند .

پس انتخاب ساعت مشخص برای هر درس بسته به خصوصیات و نحوه مطالعه هر فرد متفاوت است ولی باید توجه داشت بیشترین تمرکز روی نقاط ضعف باشد تا به نقاط قوت تبدیل شوند ولی این گونه نباشد که نقاط قوت را به حال خود رها کرده و باعث افت تحصیلی در این دروس شود ، تعادل در برنامه ریزی رمز موفقعیت است .

۲ برای داشتن برنامه‌ ای موفق باید برنامه ریزی داشت که معقول و قابل اجرا باشد و از طرفی برنامه‌ ای قابل اجرا است که منعطف باشد یعنی اگر به هر علتی یک روز امکان انجام دادن برنامه آن روز نبود در روز های بعد بشود این جا افتادگی را جبران نمود .

 به جهت این که دانش آموزان در انجام برنامه قانونمند تر عمل کنند با دانش آموز خود توافق کنید اگر بخشی از برنامه ریزی درسی خود را با موفقیت انجام دادند با گذاشتن زمانی برای دیدن سریال مورد علاقه یا بازی با دوستان و... خود را تشویق کنند و اگر موفق به انجام بخشی از برنامه نشدند با منع کردن خود از دیدن سریال مورد علاقه و ... خود را تنبیه کنند .

۳بهتر است دانش آموزان برنامه ریزی درسی خود را در یک دفتر برنامه ریزی یادداشت کنند و برای شروع برنامه ریزی ابتدا مباحث مورد مطالعه هر درس را مشخص نموده و با هدف مرور این مباحث در ایام عید برنامه ریزی روزانه مشخص و متناسب با شرایط خود را داشته باشند .

به جهت پایبندی در انجام دادن برنامه از بین نزدیکان و یا خانواده ، فردی را به عنوان ناظر و یا پشتیبان دانش آموز در نظرگرفته تا روند اجرای برنامه درسی را کاملا دوستانه و صمیمی تحت نظر داشته باشد .

 


۴ اینکه به همه دانش آموزان برنامه درسی یکسانی داده شود و انتظار داشته باشیم که همه دانش آموزان 

نیز موفق شوند ، کاملا اشتباه است . بنابراین هردانش آموز باید متناسب با شرایط محیطی و خانوادگی ، امکانات تحصیلی ، سطح علمی ، نحوه یادگیری ، سرعت مطالعه و ... برنامه ریزی مجزا و قابل اجرای مختص به خود را داشته باشد .

 


نحوه برنامه ریزی درسی دانش آموزان پایه دوازدهم در ایام عید به جهت کسب آمادگی بیشتر و موفقیت در کنکور سراسری با سایر دانش آموزان متفاوت است و باید برنامه ریزی کنکوری برای عید داشته باشند. اگر شما نیز دانش آموز پایه دوازدهم هستید پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید .

سوالات متداول

 

1- ✔️ برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان بعد از تعطیلات نوروز چه باید کرد؟

✔️ باید برنامه ریزی درست، متناسب با شرایط تحصیلی دانش آموز در ایام عید ، انجام داد که دراین مقاله مطالب مورد نیاز برای برنامه ریزی مناسب ارائه شده است.

 

 

2- ✔️ چگونه برنامه ریزی کنیم که در تعطیلات نوروز هم تفریح کنیم هم درس بخوانیم؟

✔️ بهترین برنامه ریزی باید همه جوانب هم درس و هم تفریح را پوشش دهد در این مقاله سعی شده است مطالب لازم جهت بهترین برنامه ریزی درسه ایام عید ذکر شود.

 

 

3- ✔️ در برنامه ریزی برای ایام عید برای هر درس چه قدر باید زمان بگذاریم تا موفق باشیم؟

✔️ به طور کلی در برنامه ریزی برای مطالعه مطالب چندیدن فاکتور جهت زمان بندی لازم است که در این مقاله فاکتور های مهم توضیح داده شده است.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۰۷:۴۲:۳۳ توسط:امید موضوع: نظرات (0)